דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


רטוריקה - בתחבולות עשה לך הרצאה 

מאת    [ 20/08/2008 ]

מילים במאמר: 502   [ נצפה 2557 פעמים ]

ידיים באויר. אל דאגה זה לא שוד. רק שיטה נוספת מבית היוצר של אמנות הרטוריקה. ידיים מונפות באויר, מושכות את תשומת לב המאזינים ומעמידות את הנואם ודבריו במרכז הענין של השומעים.

רטוריקה - המפתח להצלחת כל נאום, הרצאה, ראיון וסתם שיחת רעים.
למעשה רטוריקה היא שיטת שיכנוע. אך בניגוד לשיטות שיכנוע, העושות שימוש לדוגמא בטיעונים מטיעונים שונים כדי להוכיח את צדקת עמדתם, רטוריקה משכנעת באמצעות שפת גוף וקול.

שימוש ברטוריקה נכונה, מסייע לאדם לשכנע את בני שיחו ומקל עליו את השגת מטרותיו.

משחר האנושות נודעה לאמנות הרטוריקה משמעות רבה ובימי הבינייים עם התפתחותה של החברה האנושית הדמוקרטית, היתה הרטוריקה כלי לימוד חיוני בצד מדעים הכרחיים נוספים.
רטוריקה - מה עושים עם זה
מאז ימי הביניים ועד ימינו אנו, זוכה הרטוריקה לעדנה מחודשת, על רקע התפתחות הדמוקרטיה, מעמדו של הפרט ופריחתן של קבוצות ואירגונים, התומכים בחופש ביטוי והתארגנות. קבוצות אשר שליטה מיטבית ברטוריקה היא לחם חוקם.
 
הדיאלקטיקה שהתפתחה בימי הביניים, ועסקה בפיתוח תובנות מדעיות וחברתיות דרך שאלת שאלות ומתן תשובות, היתה קרקע פוריה להתפתחות הרטוריקה, וכיום הרטוריקה משמשת בעולם המודרני ברוב תחומי החיים. החל מבית המשפט, על אנשי המשפט היושבים בו, העושים שימוש ברטוריקה להוכחת צדקת טענותיהם, עבור דרך חברי הכנסת ושרי הממשלה אשר מעל לדוכן הנואמים ועד מדריכי תנועות הנוער, מורי בתי הספר ומרצים בכיתות האוניברסיטה.

רטוריקה אינה רק כישורי דיבור ודידקטיקה. רטוריקה נכונה תכלול גם אלמנטים של שפת גוף המשמשת את האדם הדובר ליצירת קשר פיזי עם קהל מאזיניו, המשלים את הקשר המנטלי הנוצר כתוצאה מהדברים הנשמעים.  
במהלך שנותיה, שימשה הרטוריקה ככלי גם בידי דיקטטורים ושרלטנים. נאומיו של היטלר מנהיג המפלגה הנאצית, זכורים בעיקר בשל הרטוריקה, לעיתים הגרוטסקית שנהג להפגין במהלך נאומיו. היטלר הירבה לנופף בידיו, טון דיבורו נע בין צווחות מסמרות שיער לקול עדין ומתקתק והוא הרבה לעווה את פניו מתוך רצון לרתק לדבריו את קהל השומעים.

אז מה באמת צריך?
רטוריקה באה לידי ביטוי בשתי צורות נפוצות. פניה לשכל מחד ולרגש מאידך. רטוריקן טוב ידע לשלב בין הטיעונים המשכנעים והנחרצים, לבין המילים החלקלקות. וידע להתאים לכך שפת גוף שתהלום את נושא השיחה ומטרותיה. אמנות הרטוריקה מורכבת משפה עשירה, ורטוריקנים נוטים לעשות שימוש רב במטבעות לשון, ניבים, מילים ציוריות ומילים מעצימות - כאלה החורגות מהשפה הצפויה המקובלת.

כמובן שיש לזכור, כי קיים קשר הדוק בין חזותו החיצונית של הדובר, לבין הנושא עליו הוא מביע את דעתו. רטוריקן שידע להתאים את הופעתו החיצונית על מרכיביה, לקהל אליו הוא פונה, יצליח בקלות רבה יותר לרתק אותו אל דבריו.

הקשיבו הקשיבו
בלב לונדון, בין עצים ירוקים, נמצא גן העדן לנואם המתחיל - הייד פארק, זה השם. למעשה זהו אחד מהגנים המלכותיים, אך בכל יום ראשון הופכת הפינה הצפון מזרחית של הפארק לפינת נואמים מרהיבה. כל אדם שחשקה נפשו להביע דעתו בכל נושא שיחפוץ, יכול להגיע, רצוי מצוייד בארגז כבימה מאולתרת ולשטוח את משנתו בפני כל מי שמוכן יהיה להקשיב וגם באוזני מי שלא.
 
לעיתים שימוש נכון ברטוריקה, יכול לקבע את זיכרון האדם הדובר ודבריו בדברי ימי האנושות."יש לי חלום" קרא בידיים מונפות מרתין לותר קינג, קריאה הממשיכה להדהד בעולם. רטוריקה אינה חלום. היא ברת השגה. היא מהנה וחיונית ולכן דברו בגוף, בקול. דברו בידיים, רק בלי אלימות.

מאמר זה מטעם סדנת גנב ההצגות - הסדנה החווייתית המקצועית בישראל לפיתוח שפת גוף ותקשורת בין אישית. לקישור: שפת גוף >>. הסדנה מטעם אתר הפורומים המשפטיים: http://www.lawforums.co.il. באתר הפורומים המשפטיים מאמרים נוספים בנושא שפת גוף ותקשורת בין אישית שפורסמו באתר הפורומים המשפטיים בלבד.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב